Erotske basme
U narodnoj tradiciji u prošlosti egzistiralo je mnogo običaja zaštite plodnosti kao i samih reproduktivnih organa, najreprezentativnijih simbola tog kulta. Posebna pažnja se poklanjala penisu ili narodski rečeno kurcu, kojim je svaki muškarac opsjednut od najprimitivnijih vremena naše civilizacije. Najočitiji dokazi tome su mnogi falusni simboli-amuleti ali i dobro nam znani grčko-rimski kult Prijapa, boga koji se prikazivao sa enormno velikim penisom.
U drugim paganskim kulturama penis se u tradicionalnoj ikonografiji često zamjenjuje rogovima, drevnim simbolima plodnosti, što se vrlo dobro očuvalo i u bosanskoj tradiciji gdje postoji erotska basma kojom žene žele podčiniti svoje muževe gledajući ih kroz raširene prste desne ruke i pri tome govoreći;” Ti svoje roge među moje noge!”. U navedenom primjeru vrlo lako je zaključiti kako je u narodnoj svijesti smatrano da sva muška snaga leži u penisu. Zbog toga se on naziva i “muška sila”, “muka”, “ono čudo”… A u strahu da ga ne ureknu i tako učine slabim i nemoćnim govori se čak i danas “ona stvar”.
Može se bez imalo sumnje konstatirati kako se od najranijeg životnog doba kod Bošnjaka pazilo na zdravlje penisa. Naime, nije se dozvoljavalo da muške bebe puno plaču u strahu od klinčića (vodene kile). Kada bi se obavio sunet (obrezivanje) kožica penisa bi se osušila i bacila domaćem pijetlu da je pojede, kako bi i osunećeni dječak, kad spolno sazrije i odraste, poprimio karakteristike pijetla tojest bio izrazito spolno aktivan i plodan.
U prošlosti se muška beba darivala sa kokošijim jajetom, u cilju prizivanja plodnosti, a poštivao se i običaj ustajanja, posebno ženskih ukućana bez obzira na starost, kada bi u goste došao dječak u pratnji roditelja ili majke. Sam čin ustajanja pred njim imao je za cilj aludiranja na njegovu spolnu moć (erekciju) pred kojom je narod uvijek gajio posebno poštovanje kao najvažnijim segmentom produžavanja loze i nastavka životnog ciklusa.
Identifikacija muškarca sa penisom možda je najoglednija kroz narodne basme namjenjene zaštiti, prizivanju sreće i vitalnosti. U njima se muškarac direktno i na jedan intiman način obraća penisu, otkrivajući svoje najskrivenije misli i nadanja. Ovo su neki od primjera.
Kad bi išao u toalet mokriti muškarac bi ovako govorio:
Moj kurče, ti si gazda od cijelog dvora, niko tebi ne naudio, veledalin amin!
U toku dana, bar jednom, on bi kroz raširene prste desne ruke pogledao u penis i tihim glasom rekao slijedeću basmu:
Kurče moj,
ja te gledam kroz ove prste,
u tebe su male oči al’ velike moći,
ti vidiš u danu ko i u noći;
da mi daš sreću i nikad ti ne susto
i uvijek mene sretna učinio,
akoboga amin!Da bi se očuvali pred ženskim čaranjima, posebno onim poznatim kao “vezivanje” spolne moći, muškarci su u prošlosti običavali nakon mastrubiranja govoriti ovu basmu:
Kako god sam ja izdrkao,
tako mi sreća drkala po svijetu,
i mene nikad žensko ne moglo začarati, akobogda amin!
U erotskoj magiji nisu zaboravljeni niti testisi, kojima se isto tako određenim ritualom može prizvati dobro. Naime, kad se muškarac ujutro probudi pa kroz prozor vidi neko mlado žensko kako prolazi trebao se uhvatiti rukom za jaja pa bi, navodno, imao sreće cio dan.